Friday 12 April 2013

TABIR DUA HATI



Batas antara lelaki dan wanita umpama ' TABIR ' yang memisahkan saf lelaki dan wanita ketika solat berjemaah. Dalam solat pun dipisahkan dengan tabir, inikan pula pergaulan seharian. ' TABIR ' adalah peringatan halus untuk kita sentiasa menjaga pergaulan (al- ikhtilat) terutamanya berkaitan dengan hati. Jika masing-masing mempunyai perasaan di dalam hati melebihi kadar perasaan yang luar biasa, simpankanlah sehingga masa yang sesuai tiba (bukannya dengan bercouple). Serahkan hati hanya pada Allah SWT. InsyaAllah, jodohmu akan sampai biarpun cepat atau lambat.


Terjemahan Firman Allah SWT dalam Surah An- Nur (ayat 26) 

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.



* Ya Allah, hambaMu ini masih lemah dan banyak kekurangannya dari segi amal ibadah terhadapMu. Ampunilah dosa hambaMu ini. Masih belum cukup baik untuk mendapatkan yang terbaik.

No comments:

Post a Comment